Kyröskoski

Kyröskoski 1848. Joessa saunasaari.
Vuohikoski oli tekstin och Nikkilän kohdalla suvannon yläpuolella, kartta 1848. Koski hävitettiin 1865 ja lopullisesti 1926 ruoppauksessa.
Kyröskoskea, vas. Lindstedtin talo ja oikealla Nybergin kauppatalo, rakennettu n.1880. Talot nykyisen 1924 rakennetun tiilisen ns. Pääkonttorin kohdalla. A3


Näkymä tehdasalueelle höyryvoiman katolta 1928-29. V8 

Tuotanto ja nykyinen Hammareeninkatu. Kuva otettu nykyisen Sarven paikkeilta, meijärin pihasta 1940-luvulla. K5 

Tuotannon bensa-asema 1940-luvulla. J2

Kyröskosken lussi ja neulapato rak. 1907. K5
Neulapato 1940-luvulla
Kyröskoski 1910-20 luku. K5
Kuvassa näkyy viljakkalantieltä lähtevä kävelysilta Keinuniemeen 1901. S4
Mestarinkujan talot Kyröskoskella 1940-luvulla. Eka oikealta siirrettiin Kuustenlatvalle 1980-luvulla. H4
Mestarinkuja 1940-luvulla. J2
Joen yläjuoksun muntraus (ruoppaus) 1926. K5
Kyröskoski Paukunperä, ehkä 1939 talvisotaan lähtö. H4
Kyröskosken siltatyömaa 1954. K5
Tie Viljakkalaan lähtee vanhalta sillalta, kuva 1947. K5
Kyröskoski 1950. K5
Urheilujuhla Kyröskoskella, Paavo Yrjölän vastaanotto 1928 Olympialaisista. K5
Kyröskoski n. 1920. K5
Suninnokan tanssilava. Haitari Kalle Kari, viulu Kauno Wessman, rummut Paavo Wessman. Orkesteri Rymy. Kuva ennen sotia, tai välirauhan aikaan. M1
Osara, lähetetty 30.3.1909. K5
Väinänen, sittemmin Viitikko. Koskinen, Jussi Järvensivu ja. Kyröskosken torilla. M1
Oman perustuksia kaivetaan 1951. Salkkumies Sven Palonen. Pyörään nojaa Teuho
Kyröskoski 1933
Hammaren 1933. V8
Kyröskoskea 1940-luvun lopulla. K5
Vaivian ilmaradan lähtö ja paluu asema n.1946. Kuvattu hieman vinoon. J2
Ilmarata tehtaalta Vaivian turvesuolle, purettiin 1964. Näkyy kantovaijeri ja vetovaijeri molempiin suuntiin. K5
Ruoppausta Pappilanjoella 1930-luvulla. K5
Sähkömylly nykyisen henkilöportin paikkeilla, myllärinä Kalle Rekola. Seinä toimi kylän ilmoitustauluna eli aikansa netti. K5
Mylly kosken kalloiden päällä 1982
Mylläri Väinö Rekola ja Ponkiniemi 1982
Pässi, ajolangassa 500V tasavirtaa. Pässi alkoi liikennöimään 1914. K5
Rakennetaan ilmaradan kannatinpukkia. oi. Sakari Lehtiniemi, vas. Kalle Nurmi. K5
Kyröskosken seurahuone vas, alakulma n.1925. K5
Kyröskosken Osuuskauppa ja leipomo 1930-luvulla. K5
Kivitöitä, ehkä kosken lussin paikkeilla 1926. K5
Kansakoulu, taustalla yhtiön savupiippu. K5
Kuisman kauppa Kyröskoskella 1960-luku. K5
Kyröskoski Valtakatu, ehkä 1950-luvun alkupuolella.
Taustalla kansakoulu. K5
Kyröskoskelta-Siuroon tällä laivalla 1910 alkaen. K5
Kansan Kuvalehti 1927
Proomun lastausta 1933 Laalahden satamassa. V8
Toripäivät Kyröskoskella 1933. V8
Taustalla Kyron tilanhoitajan asunto. Olympiavoittajien vierailu 22.5.1952. Trumpettimies edessä Arvo Tuohenmaa. K5
1.5.1954 ed. Sanni Törmä, Oskari Kulmala ja Pertti Rapio. Vaalea talo taustalla Kyrön Pyörä vielä yksikerroksisena. K4
Työväentalo (Torppa), joka paloi 13.5.1942. Kuva 1936. K4
Työväentalossa oli lastenkoti punaorvoille 1.11.1918-17.10.1919. Työväentalo Torppa valmistui syksyllä 1908.
Taustalla Järvenkylä n. 1939. Veneessä Aune Ekstam ja velipojat. S2
Kuva koskenharjusta Käpylään 1940-luvulla. J2
Harjulta Kyrösjärvelle 1933
Harjulta Kyrösjärvelle n.1920
Pässi ja rautaie n.1930 (jokisuussa). K5
Paukunperä. A3
Kuusien takana Hammarenin kuivuri 1933. V8
Kyröskoski opettajientalo. A3
Kyröskosken koululaisia 1930-luku. L1
Paviljonki harjussa valmistui 1929. J2
Palokuntajuhlien myyntikoju. L1
Vanhatori taustalla 1940-luvulla. J2
Hiihtokilpailut Kyrösjärven jäällä 1920-luvulla. Taustalla Proomu ja laiva. M5
Lihasvoimalla toimiva juntta. H2
Kyröskoski-Siuro linjalla sahataan jäätä. R1
Maitojono meijärillä sota-aikaan (nykyisen Sarven paikkeilla)
Ponttoouittoa 1928 Kyrösjärvellä, veneitä kutsuttiin jolliksi.
Uitolla Kyrösjärvellä. J2
Näkymä Harjulta 1940-luvulla
Korkomäki ja Laalahden satama 1940-luvulla
Hammaren pääkonttori 30-luvulla. Vasemmassa yläreunassa varastomakasiinin edestä menee Viljakkalantie vanhalle sillalle. K5
Koululaisia kuljetettiin Ikaalisten oppikouluun jo 1930-luvulla linja-autolla
Näytelmä Seurahuoneella 1943.
Kyröskosken palokuntajuhlat Venäjän vallan aikaan. Kuva 1914-1917 väliltä.
Vasemmalla Vihtori Rajala s.1900 Viljakkalasta. Kuvan taustalla Isosaari (Kostunsaari)
Noin vuosi 1918. Vasemmalla oleva talo muutettiin Puistolaksi 1948.
Laalahden ns. Myllymäen Askon taloa rakennetaan. K5

Taiteilijan näkemys Kyröskoskesta, sahaa ei ole ollut koskaan. K5
Kyröskoski 1862. Kirjasta Suomen perinnekuvasto. Kosken alapuolelle on merkitty silta jo 1650 Hannu Hannunpojan kartassa.
Radion kuuntelulupa ehtoineen sota-ajalta.
Taustalla Nuutin Voima Nuutinristillä vanhalla vaasantiellä. Talo edelleen paikoillaan.
Voiman kauppa Kyröskosken harjussa. Kerttu Virtanen ja Irja Ojansivu. H1
Kyröskoskea postikortissa 1940-luvulla
Vas. metsän reunassa toiseksi ylin Työväentalo, valmistui 1908. Ilmarataa ei vielä ole rak.1923. Sähköpylväitä kuvassa (1914).
Kyröskoski auki, viimeksi oli pitkään auki tammikuulla 1975
Kyröskosken työväenyhdistyksen naisvoimistelijat 1915. Elli Skofelt, Taimi Koskinen, Anna Alho, Anni Suojanen, Hilja Anttila, Viivi Alho, Hanna Kauppinen, ed. Elsa Suojanen, Sylvi Reina, Olga Favorin, Elna Alho. T5