Kyröskoski

Kyröskoski 1848

Vuohikoski oli tekstin och Nikkilän kohdalla suvannon yläpuolella, kartta 1848. Koski hävitettiin 1865 ja lopullisesti 1926 ruoppauksessa.

Kyröskoskea, vas. Lindstedtin talo ja oikealla Nybergin kauppatalo, rakennettu n.1880. Talot nykyisen 1924 rakennetun tiilisen ns. Pääkonttorin kohdalla. A3


Näkymä tehdasalueelle höyryvoiman katolta 1928-29. V8 

Tuotanto ja nykyinen Hammareeninkatu. Kuva otettu nykyisen Sarven paikkeilta, meijärin pihasta 1940-luvulla. K5 

Tuotannon bensa-asema 1940-luvulla. J2

Kyröskosken lussi ja neulapato rak. 1907. K5

Neulapato 1940-luvulla

Kyröskoski 1910-20 luku. K5

Kuvassa näkyy maantiesillalta lähtevä kävelysilta Keinuniemeen 1901. S4

Mestarinkujan talot Kyröskoskella 1940-luvulla. H4

Mestarinkuja 1940-luvulla. J2

Joen yläjuoksun muntraus (ruoppaus) 1926. K5

Kyröskoski Paukunperä, ehkä 1939 talvisotaan lähtö. H4

Kyröskosken siltatyömaa 1954. K5

Tie Viljakkalaan lähtee vanhalta sillalta, kuva 1947. K5

Kyröskoski 1950. K5

Urheilujuhla Kyröskoskella, Paavo Yrjölän vastaanotto 1928 Olympialaisista. K5

Kyröskoski n. 1920. K5

Suninnokan tanssilava. Haitari Kalle Kari, viulu Kauno Wessman, rummut Paavo Wessman. Orkesteri Rymy. Kuva ennen sotia, tai välirauhan aikaan. M1

Osara, lähetetty 30.3.1909. K5

Väinänen, sittemmin Viitikko. Koskinen, Jussi Järvensivu ja. Kyröskosken torilla. M1

Oman perustuksia kaivetaan 1951. Salkkumies Sven Palonen. Pyörään nojaa Teuho

Kyröskoski 1933

Hammaren 1933. V8

Kyröskoskea 1940-luvun lopulla. K5

Vaivian ilmaradan lähtö ja paluu asema n.1946. J2

Ilmarata tehtaalta Vaivian turvesuolle, purettiin 1964. K5

Ruoppausta Pappilanjoella 1930-luvulla. K5

Sähkömylly nykyisen henkilöportin paikkeilla, myllärinä Kalle Rekola. Seinä toimi kylän ilmoitustauluna. K5

Mylly 1982

Mylläri Väinö Rekola ja Ponkiniemi 1982

Pässi, ajolangassa 500V tasavirtaa. Pässi alkoi liikennöimään 1914. K5

Rakennetaan ilmaradan kannatinpukkia. oi. Sakari Lehtiniemi, vas. Kalle Nurmi. K5

Kyröskosken seurahuone vas, alakulma n.1925. K5

Kyröskosken Osuuskauppa ja leipomo 1930-luvulla. K5

Kivitöitä, ehkä kosken lussin paikkeilla 1926. K5

Kansakoulu, taustalla yhtiön savupiippu. K5

Kuisman kauppa Kyröskoskella. K5

Kyröskoski Valtakatu

Taustalla kansakoulu. K5

Kyröskoskelta-Siuroon tällä laivalla 1910 alkaen. K5

Kansan Kuvalehti 1927

Proomun lastausta 1933 Laalahden satamassa. V8

Toripäivät Kyröskoskella 1933. V8

Taustalla Kyron tilanhoitajan asunto. Olympiavoittajien vierailu 22.5.1952. Trumpettimies edessä Arvo Tuohenmaa. K5

1.5.1954 ed. Sanni Törmä, Oskari Kulmala ja Pertti Rapio. Vaalea talo taustalla Kyrön Pyörä vielä yksikerroksisena. K4

Työväentalo (Torppa), joka paloi 13.5.1942. Kuva 1936. K4

Työväentalossa oli lastenkoti punaorvoille 1.11.1918-17.10.1919. Työväentalo Torppa valmistui syksyllä 1908.

Taustalla Järvenkylä n. 1939. Veneessä Aune Ekstam ja velipojat. S2

Kuva koskenharjusta Käpylään 1940-luvulla. J2

Harjulta Kyrösjärvelle 1933

Harjulta Kyrösjärvelle n.1920

Pässi ja rautaie n.1930 (jokisuussa). K5

Paukunperä. A3

Kuusien takana Hammarenin kuivuri 1933. V8

Kyröskoski opettajientalo. A3

Kyröskosken koululaisia 1930-luku. L1

Paviljonki harjussa valmistui 1929. J2

Palokuntajuhlien myyntikoju. L1

Vanhatori taustalla 1940-luvulla. J2

Hiihtokilpailut Kyrösjärven jäällä 1920-luvulla. Taustalla Proomu ja laiva. M5

Lihasvoimalla toimiva juntta. H2

Kyröskoski-Siuro linjalla. R1

Maitojono meijärillä sota-aikaan (nykyisen Sarven paikkeilla)

Ponttoouittoa 1928 Kyrösjärvellä, veneitä kutsuttiin jolliksi.

Uitolla Kyrösjärvellä. J2

Näkymä Harjulta 1940-luvulla

Korkomäki ja Laalahden satama 1940-luvulla

Hammaren pääkonttori 30-luvulla. Vasemmassa reunassa varastomakasiinin edestä menee Viljakkalantie vanhalle sillalle. K5

Koululaisia kuljetettiin Ikaalisten oppikouluun jo 1930-luvulla linja-autolla

Näytelmä Seurahuoneella 1943.

Kyröskosken palokuntajuhlat Venäjän vallan aikaan. Kuva 1914-1917 väliltä.
Vasemmalla Vihtori Rajala s.1900 Viljakkalasta. Kuvan taustalla Isosaari (Kostunsaari)
Noin vuosi 1918. Vasemmalla oleva talo muutettiin Puistolaksi 1948.
Laalahden ns. Myllymäen Askon taloa rakennetaan. K5

Vas. metsän reunassa toiseksi ylin Työväentalo, valmistui 1908. Ilmarataa ei vielä ole, rak.1923. Sähköpylväitä kuvassa (1914).
Puuvillakutomoa rakennetaan 1860 Kyröskoskelle. K5

Kyröskoski 1862. Kirjasta Suomen perinnekuvasto. Kosken alapuolelle on merkitty silta jo 1650 Hannu Hannunpojan kartassa.
Radion kuuntelulupa ehtoineen sota-ajalta.
Taustalla Nuutin Voima Nuutinristillä Vaasantien vieressä.
Voiman kauppa Kyröskosken harjussa. Kerttu Virtanen ja Irja Ojansivu. H1