Kyröskoski

Kyröskoski 1848.

 

Wuohikoski oli tekstin och Nikkilän kohdalla suvannon alapuolella, kartta 1848. Koski hävitettiin 1865 ja lopullisesti 1926 ruoppauksessa.

 

Kyröskoskea, vas. Lindstedtin talo ja oikealla Nybergin kauppatalo, rakennettu n.1880. Talot nykyisen 1924 rakennetun tiilisen ns. Pääkonttorin kohdalla. A3


Näkymä tehdasalueelle höyryvoiman katolta 1928-29. V8 

Tuotanto ja nykyinen Hammareeninkatu. Kuva otettu nykyisen Sarven paikkeilta, meijärin pihasta 1940-luvulla. K5 

Tuotannon bensa-asema 1940-luvulla. J2

Kyröskosken lussi ja neulapato rak. 1907. K5

 

Neulapato 1940-luvulla

 

Kyröskoski 1910-20 luku. K5

 

Kuvassa näkyy viljakkalantieltä lähtevä kävelysilta Keinuniemeen 1901. S4

 

Mestarinkujan talot Kyröskoskella 1940-luvulla. Eka oikealta siirrettiin Kuustenlatvalle 1980-luvulla. H4

 

Mestarinkuja 1940-luvulla. J2

 

Joen yläjuoksun mutraus (ruoppaus) 1926. K5

 

Kyröskoski Paukunperä, ehkä 1939 talvisotaan lähtö. H4

 

Kyröskosken siltatyömaa 1955. K5

 

Tie Viljakkalaan lähtee vanhalta sillalta, kuva 1947. K5

 

Kyröskoski 1938. K5

 

Urheilujuhla Kyröskoskella, Paavo Yrjölän vastaanotto 1928 Olympialaisista. K5

 

Kyröskoski n. 1920. K5

 

Suninnokan tanssilava. Haitari Kalle Kari, viulu Kauno Wessman, rummut Paavo Wessman. Orkesteri Rymy. Kuva ennen sotia, tai välirauhan aikaan. M1

 

Osara, lähetetty 30.3.1909. K5

 

Väinänen, sittemmin Viitikko. Koskinen, Jussi Järvensivu ja. Kyröskosken torilla. M1

 

Oman perustuksia kaivetaan 1951. Salkkumies Sven Palonen. Pyörään nojaa Teuho

 

Kyröskoski 1933

 

Hammaren 1933. V8

 

Kyröskoskea 1940-luvun lopulla. K5

 

Ilmarata tehtaalta Vaivian turvesuolle, purettiin 1964. Näkyy kantovaijeri ja vetovaijeri molempiin suuntiin. K5

 

Ruoppausta Pappilanjoella 1930-luvulla. K5

 

Sähkömylly nykyisen henkilöportin paikkeilla, myllärinä Kalle Rekola. Seinä toimi kylän ilmoitustauluna eli aikansa netti. K5

 

Mylly kosken kalloiden päällä 1982

 

Mylläri Väinö Rekola ja Timo Ponkiniemi 1982

 

Pässi, ajolangassa 500V tasavirtaa. Pässi alkoi liikennöimään 1914. K5

 

Rakennetaan ilmaradan kannatinpukkia. oi. Sakari Lehtiniemi, vas. Kalle Nurmi. K5

 

Kyröskosken seurahuone vas, alakulma n.1925. K5

 

Kyröskosken Osuuskauppa ja leipomo 1930-luvulla. K5

 

Kivitöitä, ehkä kosken lussin paikkeilla 1926. K5

 

Kansakoulu, taustalla yhtiön savupiippu. K5

 

Kuisman kauppa Kyröskoskella 1960-luku. K5

 

Kyröskoski Valtakatu, ehkä 1950-luvun alkupuolella.

 

Taustalla kansakoulu. K5

 

Kyröskoskelta-Siuroon tällä laivalla 1910 alkaen. K5

 

Kansan Kuvalehti 1927

 

Proomun lastausta 1933 Laalahden satamassa. V8

 

Toripäivät Kyröskoskella 1933. V8

 

Taustalla Kyron tilanhoitajan asunto. Olympiavoittajien vierailu 22.5.1952. Trumpettimies edessä Arvo Tuohenmaa. K5

 

1.5.1954 ed. Sanni Törmä, Oskari Kulmala ja Pertti Rapio. Vaalea talo taustalla Kyrön Pyörä vielä yksikerroksisena. K4

 

Työväentalo (Torppa), joka paloi 13.5.1942. Kuva 1936. K4

 

Työväentalossa oli lastenkoti punaorvoille 1.11.1918-17.10.1919. Työväentalo Torppa valmistui syksyllä 1908.

 

Taustalla Järvenkylä n. 1939. Veneessä Aune Ekstam ja velipojat. S2

 

Kuva koskenharjusta Käpylään 1940-luvulla. J2

 

Harjulta Kyrösjärvelle 1933

 

Harjulta Kyrösjärvelle n.1920

 

Pässi ja rautaie n.1930 (jokisuussa). K5

 

Paukunperä. A3

 

Kuusien takana Hammarenin kuivuri 1933. V8

 

Kyröskoski opettajientalo. A3

 

Kyröskosken koululaisia 1930-luku. L1

 

Paviljonki harjussa valmistui 1929. J2

 

Palokuntajuhlien myyntikoju. L1

 

Vanhatori taustalla 1940-luvulla. J2

 

Hiihtokilpailut Kyrösjärven jäällä 1920-luvulla. Taustalla Proomu ja laiva. M5

 

Lihasvoimalla toimiva juntta. H2

 

Kyröskoski-Siuro linjalla sahataan jäätä. R1

 

Maitojono meijärillä sota-aikaan (nykyisen Sarven paikkeilla)

 

Ponttoouittoa 1928 Kyrösjärvellä, veneitä kutsuttiin jolliksi.

 

Uitolla Kyrösjärvellä. J2

 

Näkymä Harjulta 1940-luvulla

 

Korkomäki ja Laalahden satama 1940-luvulla

 

Hammaren pääkonttori 30-luvulla. Vasemmassa yläreunassa varastomakasiinin edestä menee Viljakkalantie vanhalle sillalle. K5

 

Koululaisia kuljetettiin Ikaalisten oppikouluun jo 1930-luvulla linja-autolla

 

Näytelmä Seurahuoneella 1943.

 

Kyröskosken palokuntajuhlat Venäjän vallan aikaan. Marssi lähtee Kyröskosken ensimmäiseltä torilta. Kuva 1914-1917 väliltä.
Vasemmalla Vihtori Rajala s.1900 Viljakkalasta. Kuvan taustalla Isosaari (Kostunsaari)
Noin vuosi 1918. Vasemmalla oleva talo rakennettiin 1905 ja muutettiin Puistolaksi 1948.
Laalahden ns. Myllymäen Askon taloa rakennetaan. K5

Taiteilijan näkemys Kyröskoskesta, sahaa ei ole ollut koskaan. K5
Kyröskoski 1862. Kirjasta Suomen perinnekuvasto. Kosken alapuolelle on merkitty silta jo 1650 Hannu Hannunpojan kartassa.
Radion kuuntelulupa ehtoineen sota-ajalta.
Taustalla Nuutin Voima Nuutinristillä vanhalla vaasantiellä. Talo edelleen paikoillaan.
Kauppa Kyröskosken harjussa Ojansivu ja kni. Kuvassa Kerttu Viitanen ja Irja Ojansivu 1955. Myöhemmin kauppaa piti Kärkkäinen ja viimeksi Voima. H1
Kyröskoskea postikortissa 1940-luvulla
Vas. metsän reunassa toiseksi ylin Työväentalo, valmistui 1908. Ilmarataa ei vielä ole rak.1923. Sähköpylväitä kuvassa (1914).
Kyröskoski auki, viimeksi oli pitkään auki tammikuulla 1975
Kyröskosken työväenyhdistyksen naisvoimistelijat 1915. Elli Skofelt, Taimi Koskinen, Anna Alho, Anni Suojanen, Hilja Anttila, Viivi Alho, Hanna Kauppinen, ed. Elsa Suojanen, Sylvi Reina, Olga Favorin, Elna Alho. T5
Nikkilän Antin kuorma-auto Kyröskosken vanhalla sillalla 1920-30-lukujen taitteessa.
Nykyinen Kyröskosken keskusta 1920-luvulla.
Kyröskosken alakylää 1920-luvulla.
Lauri Tarkin tekemä kartta Kyröskosken yläkylästä, ajoittuu 1933-1950 ajalle. Nähtävänä Setlementillä valtakatu 55, jossa luettelo talojen asukkaista. K5
Ylhäällä Kyrösjärvi, alapuolella pajalahti. Joessa oleva saunasaari hävisi kun jokea ruopattiin 1926. Mantereen ja saaren väli täytettiin. K5
Hammaren 1940-luvulla. K5
Kyröskoski 1950. K5
Kyröskoski 1968. K5
Niirasen kauppa Valtakatu 55. Oikealla Rouva Niiranen.
Kyröskoski 1940 Timo Mäkinen, tehdasalue ei mittasuhteessa
Kartta Kyröskosken tehtaasta ja myllyistä 1895. Kosken itäpuolella santapaperitehtaan vesimylly ja tamppilaitos.
Kyröskosken II tori ja keskellä myöhempi Viitikon kauppa.
Näkymä kylälle ennen viljakkalantietä
Silta Keinuniemeen meni ennen tätä kallionreunaa. Ylempi silta Viljakkalan tiellä. Kuva 1920-luvulta. L5
Tytöt koskenkuohuissa 1920-luvulla. L5
Inha kuvasi Kyröskosken 1892. Kuvassa 12 henkilöä tietääkö kukaan ketään näistä.
Sähkömestari Aarne Väisäsen asunto 1930 Mestarienkujalla. V8
Joen yläjuoksulla ns. Leppäsenmutka. V8
J
Kyröskoski 1895. A=Paperitehdas, B=Puuhiomo, C=Tullimylly, D=Santapaperitehtaan tamppilaitos, kaikki loput myllyjä.
Järvenkylän Myllyojan torppa 1910
Kyröskosken netti 1950-luvulla. Sähkömyllyn seinä.
Kyröskosken asemakaava 1902
Näytelmäseurue Seurahuoneella Kyröskosken harjussa 1920-luku
Laivaväylää sahataan Kyröskoski-Siuro välillä. Merkitty mies Yrjö Niskala
Torvisoittokunta Vappuna Kyröskoskella
Civilin perhe, olkihattu Otto Snelman ja oik. Yrjö Niskala
Tehtaan leivintupa jokirannassa alajuoksulla. Aino Salminen ja Ruusa Koski my. Niskala
Opettaja Ala-Nikkilä, kuva 1940-luvulta