Tehdas

Suunnitelma tehtaan neulapadosta ja rännistä 1901 a
b Suunnitelma tehtaan neulapadosta ja rännistä 1901
Hammaren co paperitehdas 1887, tehdas paloi 1889. K5
Piipun päällä pidetään harjakaisia 1922. K5
Uusi tukkiränni Eino Viljanen, Kalle Nurmi, Vihtori Hirvo, Tuure Linne ja Kalle Ojansivu 1921. T3
Hammaren (Kyro 1941 alk) 1900-luvun alussa. Vas. Hiomo ja oik. Santapaperitehdas, jonka yhtiö osti 1894. K5
Hammareenin paperitehdas 1928. K5
Hammarenin tehdas 1920-luku. H1
Höyrykeitin räjähti Hammareenilla huhtikuulla 1924. K5
Hiomossa 24.5.1920 vas. Arvo Kukkasniemi. A5
Sähköraitiotie Hammaren-Saha. Taustalla tehtaan lussi. Kuva 1920-luvulta. H1

Taustalla tehtaan lussi 2017

Tehdasalue 1910-luvulla. K5
Hevosmiehiä sahalla 1930-luvulla. K5
PK2 1938. Keskellä Kalle Saarinen. T3
Tehdas ja kylää 1910-luvulla. K5
Hammarenin vesiturpiinin generaattori 1933. V8
Sähkömiehiä remontissa 1933 vesivoiman ovella. V8
Satamanosturi Laalahden satamassa 1933. V8
Sahan porukkaa 1940-luvulla. T3
Verstasmiehiä 1930-luvulla.T3
Kuva verstaalta 1930-luku. M1
Pakkaamossa. Else Leppänen, V Saavalainen, A Virtanen, S Lempinen, Arvo Kallioniemi. kr. Aino Ekholm, E Viita, M Jokinen, M Hakala, Hertta Viitala, ed. O Kulmala, Takala, E Ampuja ja ?. 1950-luku. T3
Hammaren (Kyro) PK2 jenkkiä tuodaan tehtaalle 1937. T3
Asseri Äijälä, …. , Oskari Kulmala, Mirja Jokinen ja Raimo (prellu) Liesko. Hajotus osasto 1960-luku. K4
Hollanteri osasto 1932. T3
ta.v. Mikko Järvinen, ed.v. Oskari Kulmala, oik. Umppa Lehtonen. 1960-luvulla. K4
Paperikoneen viiraosa 1932. T3
Saha, etualalla sahan paja. T3
Vaivia nyk ampumaradan paikkeilta 1920-luvulla. A1
Vaivialta nostetaan polttoturvetta ja tehdään koneella ”kökköjä” 1920-luvulla. A1
Proomun rakennusporukka, 2 vas Sakari Lehtiniemi.
Vanhaa puretaan uuden lussihuoneen tieltä. P2
Paperikoneen pohjia tehdään n.1929

Hammaren osoitelappu ja tilipussi 1940.
Wiljakkalan kirkonkuulutus 1871 . Asia 1si Paperitehtaan perustaminen Kyröskoskelle.
Laalahden satama Kyröskoskella 1900 taitteen aikoihin.
Paperikuorma lähtee mailmalle 1930-luvulla. Kuvattu nykyisen parkkipaikan kohdalla, entisellä mestarienkujalla.
Hammaren vanha paja 1927. Paavo Tuominen, Paavo Hakala, Taave Valin. Mikko Snelman ja Esko Kallio.
Kyröskoski laiva telakalla vanhan torin laidassa Hammarenin varaston edessä
Hammarenin (Kyro) höyryvoima, jossa ilmaradan lähtö/tuloasema ja pääkonttori n. 1927.
Hammarenin tuotemerkki. K5
Hammarenin kellotornin suunnittelupiirrustus 1800 lopulla.
Ilmaradan vaijerien kannatuspukin suunnitelmat 1923.
Antero (Antsu) Kaasalainen Kattila 5 ohjauspulpetilla n.1968
Tehtaan pesutupa ja sauna jokirannassa.
Vaivian ilmaradan keskusasema, kannatinvaijerin kiristyspainot. Euroopan, ellei mailman pisin ilmarata tehtaalta Vaivian turvesuolle.